ԳՈՒԳԱՐԱՑ ԹԵՄԻ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ
Գուգարաց թեմն իր առանձնահատուկ ու նշանակալից տեղն ու դերն է ունեցել Հայոց Եկեղեցու պատմության մեջ:Այն նախկինում պատկանել է Հաղպատի եպիսկոպոսական աթոռին, այնուհետև՝ Վրաստանի, Շամախու ևՇիրակի առաջնորդությունն երին, սակայն այս երկրամասում իբրև եկեղեցական վարչատարածք եղել է շատավելի վաղ շրջանում:
Գուգարքն Արշակունիների օրոք Հայաստանի կողմնապահ 4 բդեշխությունների ց մեկն էր՝ Ցուրտավ (Գաջենք)նստավայրով, որ նաև եպիսկոպոսական աթոռանիստ էր: Վրաց Կյուրիոն Կաթողիկոսի կողմից հայոց ԱբրահամԱ Աղբաթանեցի (607-615) Կաթողիկոսին գրած նամակները ոչ միայն տեղեկություններ են պարունակումՑուրտավի եպիսկոպոսական աթոռի վերաբերյալ, այլև թվարկում են Մովսեսին նախորդած եպիսկոպոսներիանունները, ովքեր մեծ մասամբ հայեր, մի քանիսն էլ` Հայաստանում ուսանած վրացիներ էին: Նա գրում է. ՙԵւյառաջ քան զդա եպիսկոպոսունք, որ ի Ցուրտաւ լեալ են, ի սրբոյն Շուշանկանէ եւ այսր՝ Ափոց, Գառնիկ, Սահակ,Եղիշայ, Յակովբ, Յոհան, Ստեփանոս, Եսայի, Սամուէլ, միւս Ստեփանոս, Յոհանէս եւ այլ եպիսկոպոսունք իհայոց եւ ոմանք ի վրաց էին, ի Հայս ուսեալք, գիտունք եւ վարդապետք...՚ (Գիրք թղթոց, երկրորդ հրատ.,Երուսաղեմ, 1994, էջ 337):
Ցուրտավում է եղել խոշոր սրբավայր Սուրբ Շուշանիկի վկայարանը, որտեղից Սրբի տապանը հետագայումտեղափոխվել է Տփղիս:
Գուգարքն Արշակունիների օրոք Հայաստանի կողմնապահ 4 բդեշխությունների
Ցուրտավում է եղել խոշոր սրբավայր Սուրբ Շուշանիկի վկայարանը, որտեղից Սրբի տապանը հետագայումտեղափոխվել է Տփղիս:
Ցուրտավն ավերվել է արաբական արշավանքների շրջանում, բայց մինչ այդ արդեն, հայ-վրացական եկեղեցականպառակտման հետևանքով, կորցրել էր իր նախկին ազդեցությունը: Ցուրտավի թեմի տարածքի հիմնական մասըհետագայում դարձել է Հաղպատի եպիսկոպոսության ենթակա տարածք, որի մասին վկայում է Սյունյացմետրոպոլիտ Ստեփանոս Օրբելյանը. ՙԲայց աղանդ սորա յայտնեցաւ ի Մովսիսէ՝ Ցուրտաւայ եպիսկոպոսէ, որ էԳաչեանք, զորոյ, զթէմն այժմ ունի Հախպատ՚ (Ստեփանոս Օրբելյան, Պատմութիւն նահանգին Սիսական, Տփղիս, 1910, էջ 105):
Բագրատունիների կողմից պետականության վերականգնումից հետո Գուգարքի եկեղեցական կյանքը նոր շունչ էստանում հատկապես Սանահինի (967 թ.) և Հաղպատի (977 թ.) թագավորաշեն վանքերի հիմնադրմամբ: ԸստՍտեփանոս Տարոնեցի Ասողիկի հաղորդած տվյալների՝ այս վանքերի միաբանների թիվը հասել է 500-ի:
Բագրատունիների ժամանակ Գուգարքի եկեղեցական իշխանությունը հաստատվել է Տաշիր գավառում, որըհայտնի է 972 թ. նորահիմն Սանահինում Սիմեոն կրոնավորի գրած հիշատակարանից: 979 թ., երբ ՍմբատԲագրատունի թագավորը գալիս է Սանահին, ժամանակի Կաթողիկոսի օրհնությամբ և հատուկ կոնդակով այսվանքը հռչակվում է որպես Տաշիրի եպիսկոպոսի նստավայր. վանքի վանահայր Եսայի վարդապետի` եպիսկոպոսձեռնադրվելուց հետո թագավորը հաստատում է եպիսկոպոսության ենթակա տարածքը՝ Վրաստանի սահմանիցսկսած մինչև Նիգ և Շիրակ գավառները: Սմբատ թագավորը հանգամանորեն նշում է եպիսկոպոսության ենթակաընդարձակ տարածքը, որը հյուսիսում Տփղիսի (Թբիլիսի) սահմանից հասնում է մինչև Շիրակ, արևմուտքում՝ Նիգգավառ (նախկին Ապարանի շրջան) և հարավում՝ Կոտայք: Սմբատի հրովարտակի ընդօրինակություն
Հաջորդ առաջնորդը եղել է Պետրոս Գետադարձ Կաթողիկոսի ժամանակ` 1037 թ. մեկ տարի երկու ամիսկաթողիկոսական Աաթոռի վրա նրան փոխարինած նշանավոր Դեոսկորոս կամ Դիոսկորոս Սանահնեցին, որնընտրվել էր Հովհաննես Սմբատի կողմից Անիում գումարված եկեղեցական ժողովում, ուր և աթոռանկ էր արվելՊետրոս Գետադարձը: Սակայն հայ ավանդապահ հոգևորականությու
Սանահինը, որպես եպիսկոպոսանիստ վանք, կոչվել է նաև ՙմայր քաղաք՚: Սակայն 11-րդ դարի 60-ականթվականներից Սանահինը հայտնվում է ստվերում, իսկ նրանից ոչ այնքան հեռու գտնվող Հաղպատը սկսում էվերելք ապրել, որտեղ էլ տեղափոխվում ու հասատատվում է եպիսկոպոսական աթոռը:
Հաղպատի եպիսկոպոսություն
Հաղպատի եպիսկոպոսություն
13-րդ դարում գրվել են շատ մատյաններ, նկարազարդվել բազմաթիվ ձեռագրեր: Հաղպատում գործել է վանականդպրոց, որտեղ ուսուցանվել են աստվածաբանությու
12-րդ դարի երկրորդ կեսին, երբ Կիլիկիայի Հայոց Կաթողիկոսական Աթոռը, կիլիկյան իշխանների շահերիցելնելով, դավանական զիջումներով փորձում էր մերձենալ բյուզանդական Քաղկեդոնական Եկեղեցու, իսկ ավելիուշ՝ Հռոմի Կաթոլիկ Եկեղեցու հետ, կիլիկեցիների այս անհեռատես գործելակերպը դատապարտող ԱրևելյանՀայաստանի վարդապետներից առաջինների մեջ էին հաղպատեցիներն ու սանահնեցիները:
Մինչև 15-րդ դարը Հաղպատում խիստ զարգացած է եղել գրչական կյանքը, սակայն 16-17-րդ դարերից սկսել էանկում ապրել:
Ուշ միջնադարում Վրաստանի, Իմերեթի, Աբխազիայի հայկական եկեղեցական վիճակը, Բորչալուի և Ղազախիվիճակները ենթարկվում էին Հաղպատի արքեպիսկոպոսին:
18-րդ դարում Հաղպատը տուժել է լեզգիների հարձակումներից, այդ պատճառով էլ տեղի առաջնորդները 1751-1776 թթ. նստում էին Տփղիսում:
19-րդ դարի սկզբներին Հաղպատի առաջնորդներ Հովհաննես Ակներցին (1808-1811), Աստվածատուր Արցախեցին(1811-1814), Ներսես Աշտարակեցին (1814 թ.) միաժամանակ վարում էին նաև վիրահայոց առաջնորդությունը:
Արևելյան Հայաստանի՝ Ռուսաստանի կազմի մեջ մտնելուց հետո, 1836 թ. կանոնադրությամբ (պոլոժենիե),կայսրության տարածքում բնակվող հայության համար հաստատվեց եկեղեցական վեց թեմ՝ Երևանի, Ղարաբաղի,Վրաստանի, Շիրվանի, Աստրախանի, Բեսարաբիայի և Նոր Նախիջևանի: Երևանի թեմն ընդգրկում էր այժմյանՀայաստանի ողջ տարածքը՝ ներառյալ Նախիջևանի և Սուրմալուի գավառները: Թեմի առաջնորդանիստը Երևաննէր, սակայն այն ուներ առաջնորդական փոխանորդների կողմից կառավարվող վարչատարածքային միավորներ(վիճակներ) Ալեքսանդրապոլում, Նախիջևանում (Հին Նախիջևան), Տաթևում, ավելի ուշ՝ Կարսում:
Ըստ այդմ էլ` 1836 թ. Հաղպատի եպիսկոպոսական աթոռը վերացվեց, և Հաղպատը շարունակեց գործել որպեսվանք և Սոմխեթ կամ Բորչալու վիճակի ու Ղազախի հոգևոր կենտրոն: 19-րդ դարի սկզբին նրան էին պատկանումՇնող, Ճոճկան, Ախթալա, Ակներ և այլ գյուղերը, Մադան կոչված պղնձահանքը, այգիներ, արոտավայրեր: Սակայնվանքը հետզհետե թուլանում էր. որոշ գյուղեր զավթում է տեղի իշխան Բարաթովը: 20-րդ դարի սկզբին այստեղարդեն հոգևոր ծառայություն էր կատարում ընդամենը մեկ վարդապետ:
Ռուսական կայսրության կործանումից և Հայաստանի առաջին Հանրապետության կարճատև գոյությունից հետո(1918-1920)` խորհրդային առաջին տարիներին, Հայոց Եկեղեցին ծանր հարվածներ կրեց. փաստորեն նրանիցխլվեցին բոլոր վանքերն ու եկեղեցիները, կալվածքները, հոգևորականությու
1920 թ.-ին Լոռի և Տավուշ մարզերը Շիրակի թեմի կազմ մտան Գևորգ Ե Կաթողիկոսի կոնդակով:
Խորհրդային շրջանում (մինչև 1990 թ.) միայն Լոռու տարածքում էին գործում եկեղեցիներ` Վանաձորի Սբ.Աստվածածին և Ստեփանավանի Սբ. Սարգիս եկեղեցիները` երեք հոգևորականներով:
1990թ. Վազգեն Ա Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսի սրբատառ կոնդակով հաստատվեց Գուգարաց թեմը՝ իր մեջընդգրկելով այսօրվա Տավուշի մարզն ամբողջությամբ և նախկին Թումանյանի շրջանը (առաջնորդականնստավայրը՝ Դիլիջան քաղաքը): Առաջնորդ նշանակվեց Արսեն արքեպիսկոպոս Պերբերյանը (1990-1995 թթ.):Նույն թվականի ապրիլի 15-ին վերաբացվեց Հաղպատի նշանավոր վանքը` վանահայրությամբ Տեր Եզնիկքահանա Պետրոսյանի (1990-1991 թթ.), բացվեց հոգևոր դպրանոց` 20 ուսանողներով, հրատարակվեցՀաղպատավանքի ՙՕրացույցը՚ ամսագիրը: 1992 թ.-ին ուսանողությունը, վանահոր հետ միասին, տեղափոխվեցՄայր Աթոռ, և դադարեց վանահայրությունը:
Թեմն իր վարչատարածքային սահմաններով ձևավորվեց 1996 թ. մայիսի 30-ին, Գարեգին Ա Ամենայն ՀայոցԿաթողիկոսի օրհնությամբ և սրբատառ կոնդակով՝ ներառելով Լոռու և Տավուշի մարզերն ամբողջությամբ(Վանաձոր, Սպիտակ, Ստեփանավան, Տաշիր, Ալավերդի, Թումանյան, Իջևան, Բերդ, Դիլիջան, Նոյեմբերյան,Կողբ քաղաքներն իրենց տարածաշրջաններով) առաջնորդանիստ ունենալով Վանաձոր քաղաքը` Սբ.Աստվածածին եկեղեցով, իսկ հետագայում (2005 թ.) առաջնորդանիստ դարձավ Վանաձորի Սբ. ԳրիգորՆարեկացի նորակառույց եկեղեցին: 1996 թվականից Առաջնորդ նշանակվեց Սեպուհ վարդապետ, ապա`եպիսկոպոս Չուլջյանը:
1999 թվականին Սեպուհ եպիսկոպոսը Թայիրովների 1895թ. կառուցված,սակայն կիսաքանդ ամառանոցը գնեց ևվերակառուցեց իբրև թեմի առաջնորդարան: Առաջնորդարանի երկրորդ հարկի պատին Սրբազանը արձանագրեց.
ՅՈՅԺ ՑԱՆԿԱՑԱՅ ԳԵՂԱՏԵՍԻԼ ԿԱՌՈՅՑՆ ԶԱՅՍ,
ԹԷՊԷՏԵՒ ԷՐ ԽԱՐԽՈՒԼ ՍԱՍՏԻԿ ՎՆԱՍՈՒԱԾ,
ԳՆԵՑԻ ԶԱՅՆ ՅԵՏ ՃԳՆՈՒԹԵԱՆ ԶՈՐԻՑ ԱՄԱՑ
ՆՈՐՈԳԵԱԼ ԿԱՀԱՒՈՐԵՑԻ ՇՈՒՐՋ ՊԱՏԵԱԼ
ԵԿԵՂԵՑԱՒ, ՊԱՐՏԻԶԻՒ ԵՒ ԽԱՉՔԱՐՕՔ
Ի ՎԱՅԵԼՈՒՄՆ ԱՐԺԱՆԱՒՈՐ ՅԱՋՈՐԴԱՑ
ՍԵՊՈՒՀ ԵՊՍ. ՉՈՒԼՋԵԱՆ
ՅԱՄԻ ՏԵԱՌՆ 2000Թ.
Երջանկահիշատակ Վազգեն Ա-ի տնօրինությամբ սկիզբ առած և Գարեգին Ա Կաթողիկոսի շարունակածվարչատարածքային բարեփոխումների գործը 20-րդ դարավերջին Հայ Եկեղեցու բարեկարգմանը միտված եզակիերևույթներից է: Վազգեն Ա Կաթողիկոսն ստեղծեց Արցախի, Սյունյաց և Գուգարաց թեմերը, իսկ Գարեգին ԱՎեհափառը 1996 թվականին վերակազմավորեց և ընդլայնեց Գուգարաց թեմը, ապա միաժամանակ նորաստեղծթեմեր հռչակեց Արմավիրի, Արագածոտնի, Կոտայքի, Գեղարքունիքի մարզերը ինչպես նաև Հայաստանից դուրս`Հարավային Ռուսաստանի և Ուկրաինայի թեմերը: Անշուշտ սույն բարեփոխություննե
2010թ. դեկտեմբերի 10-ին Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գարեգին Բ Ամենայն Հայոց կաթողիկոսի հայրապետական կոնդակովՏավուշի մարզի եկեղեցական համայնքներն առանձնացվեցին Գուգարաց թեմի կազմից և Տավուշի թեմիառաջնորդական տեղապահ նշանակվեց Թորգոմ վարդապետ Տոնիկյանը: 1996 թվականից մինչև 2010 թվականըթեմի տիրախնամ առաջնորդ Տեր Սեպուհ արքեպիսկոպոս Չուլջյանի օրոք Տավուշի մարզում, երբ այնառանձնացավ Գուգարաց թեմից և ձևավորվեց իբրև առանձին թեմ, կառուցվեցին, վերակառուցվեցին ևվերանորոգվեցին 21 սրբատեղիներ` 1 վանական համալիր, 12 եկեղեցի (4 նորակառույց և 8 վերանորոգված ևվերակառուցված), 8 մատուռ:
ՀԱԵ Գուգարաց թեմում կա 259 սրբատեղի, որոնցից գործում են 33 եկեղեցի, 3 վանական համալիր և 23 մատուռ:
Անկախացումից ի վեր` 1995-2015թթ. Սեպուհ արքեպիսկոպոս Չուլջյանի առաջնորդության տարիներին, Լոռումարզում ՆՈՐ ԿԱՌՈՒՑՎԵԼ Է 10 ԵԿԵՂԵՑԻ ԵՎ 17 ՄԱՏՈՒՌ ԵՎ ՎԵՐԱԿԱՌՈՒՑՎԵԼ Է 23 ԵԿԵՂԵՑԻ ԵՎ 6ՄԱՏՈՒՌ:
Գործող եկեղեցիներում սպասավորում են 17 հոգևոր հովիվներ:
ԴԻՎԱՆ ԳՈՒԳԱՐԱՑ ԹԵՄԻ
Ð²Ú ²è²øºÈ²Î²Ü êàô𴠺κԺòÆ ²è²æÜàð¸²ð²Ü ¶àô¶²ð²ò ºØÆ
|
вº ¶àô¶²ð²ò ºØàôØ Î²Ü¶àôÜ,
Üàð βèàôòì²Ì, ìºð²Üàðà¶ì²Ì ºì ìºð²Î²èàôòì²Ì
ì²Üøºð, ºÎºÔºòÆܺð ºì زîàôèܺð
ՀԱԵ Գուգարաց թեմում կա 259 սրբատեղի, որոնցից թեմի ենթակայության տակ գործում է 36 եկեղեցի և մատուռ: Անկախացումից ի վեր` 1995-2015թթ. Սեպուհ արքեպիսկոպոս Չուլջյանի առաջնորդության տարիներին, Լոռու մարզում ՆՈՐ ԿԱՌՈՒՑՎԵԼ Է 10 ԵԿԵՂԵՑԻ ԵՎ 17 ՄԱՏՈՒՌ ԵՎ ՎԵՐԱԿԱՌՈՒՑՎԵԼ Է 23 ԵԿԵՂԵՑԻ ԵՎ 6 ՄԱՏՈՒՌ:
Ü»ñϳÛáõÙë ûÙáõ٠ϳÝáݳíáñ ͳé³ÛáõÃÛáõÝ ¿ Ù³ïáõóíáõÙ ·áñÍáÕ 39 »Ï»Õ»óÇÝ»ñáõÙ:
1996 Ãí³Ï³ÝÇó ÙÇÝ㨠2010 Ãí³Ï³ÝÁ ûÙÇ ïÇñ³Ëݳ٠³é³çÝáñ¹ î»ñ ê»åáõÑ ³ñù»åÇëÏáåáë âáõÉçÛ³ÝÇ ûñáù î³íáõßÇ Ù³ñ½áõÙ, »ñµ ³ÛÝ ³é³ÝÓݳó³í ¶áõ·³ñ³ó ûÙÇó ¨ Ó¨³íáñí»ó ǵñ¨ ³é³ÝÓÇÝ Ã»Ù, ϳéáõóí»óÇÝ, í»ñ³Ï³éáõóí»óÇÝ ¨ í»ñ³Ýáñá·í»óÇÝ 21 ëñµ³ï»ÕÇÝ»ñ` 1 í³Ý³Ï³Ý ѳٳÉÇñ, 12 »Ï»Õ»óÇ (4 Ýáñ³Ï³éáõÛó ¨ 8 í»ñ³Ýáñá·í³Í ¨ í»ñ³Ï³éáõóí³Í), 8 Ù³ïáõé:
¶áõ·³ñ³ó ûÙáõÙ ·áñÍáõÙ ¿ Ãíáí 39 »Ï»Õ»óÇ, áñï»Õ ëå³ë³íáñáõÙ »Ý 13 Ñá·¨áñ ÑáíÇíÝ»ñ, ³Û¹ ÃíáõÙ`
- ù. ì³Ý³ÓáñÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ù. ì³Ý³ÓáñÇ ê. ê³ñ·Çë »Ï»Õ»óÇ
- ù. ì³Ý³ÓáñÇ êµ. ì³ñ¹³Ý ¼áñ³í³ñ »Ï»Õ»óÇ
- ù. êåÇï³ÏÇ êµ. гñáõÃÛáõÝ »Ï»Õ»óÇ
- ù. êï»÷³Ý³í³ÝÇ êµ. ê³ñ·Çë »Ï»Õ»óÇ
- ù. ²É³í»ñ¹áõ êµ. ¶ñ. ܳñ»Ï³óÇ »Ï»Õ»óÇ
- ù. î³ßÇñÇ êµ. ê³ñ·Çë »Ï»Õ»óÇ
- ù. ²ËóɳÛÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ù. Þ³ÙÉáõÕÇ êբ. ¶¨áñ· »Ï»Õ»ó³Ï³Ý ѳٳÉÇñ
- ·. гÕå³ïÇ ì³Ýù (гÕå³ï³í³Ýù)
- ·. ê³Ý³ÑÇÝÇ í³Ýù
- ·. úÓáõÝÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. ê³ñ³Ñ³ñÃÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. ¶³ñ·³éÇ êµ. ÐáíѳÝÝ»ë »Ï»Õ»óÇ
- ·. Þ³ÑáõÙÛ³ÝÇ Ýáñ³Ï³éáõÛó »Ï»Õ»óÇ
- ·. سñ·³ÑáíÇïÇ êµ. ·ñ. Èáõë³íáñÇ㠻ϻջóÇ
- ·. ¸ë»ÕÇ êµ. ¶ñÇ·áñ Èáõë³íáñÇ㠻ϻջóÇ
- ·. ÞÝáÕÇ êµ. ê³ñ·Çë »Ï»Õ»óÇ
- ·. ²ùáñÇ êµ. ¶¨áñ· »Ï»Õ»óÇ
- ·. Öá×ϳÝÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. âϳÉáíÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. ޻ݳí³ÝÇ êµ. ²Ù»Ý³÷ñÏÇ㠻ϻջóÇ
- ·. ²ñ¨³ßáÕÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. Ø»Í ä³ñÝÇ, êµ. ¶ñ. Èáõë³íáñÇ㠻ϻջóÇ
- ·. È»éݳí³ÝÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. ¶á·³ñ³ÝÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. ²ñç³ÑáíÇïÇ /Ôáõñë³ÉÇ/ êµ. ¶¨áñ· »Ï»Õ»óÇ
- ·. È»éݳÝóùÇ êµ. ØÇÝ³ë »Ï»Õ»óÇ
- ·. ê³ñ³É³ÝçÇ êµ. ¶¨áñ· »Ï»Õ»óÇ
- ·. êí»ñ¹ÉáíÇ ¸áñµ³Ýï³í³ÝùÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. ì³ñ¹³µÉáõñÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. ÎáõñóÝÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. êí»ñ¹ÉáíÇ êµ. ¶¨áñ· »Ï»Õ»óÇ
- ·. Òáñ³·ÛáõÕÇ êµ. ²ëïí³Í³ÍÇÝ »Ï»Õ»óÇ
- ·. ê³ñã³å»ïÇ êµ. سñdz٠²ëïí³Í³ÍÇÝ Ýáñ³Ï³éáõÛó »Ï»Õ»óÇ
- ·. ػͳí³ÝÇ êµ. ¶¨áñ· »Ï»Õ»óÇ:
¶àõ¶²ð²ò ºØÆ (Èàèàõ زð¼) Æð²ìÆֲβÚÆÜ ä²îκð 2012Â. 2
Գուգարաց թեմի պատմությունից
Թեմն իր վարչատարածքային սահմաններով ձևավորվեց 1996 թ. մայիսի 30-ին, Գարեգին Ա Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսի օրհնությամբ և սրբատառ կոնդակով՝ ներառելով Լոռու և Տավուշի մարզերն ամբողջությամբ (Վանաձոր, Սպիտակ, Ստեփանավան, Տաշիր, Ալավերդի, Թումանյան, Իջևան, Բերդ, Դիլիջան, Նոյեմբերյան, Կողբ քաղաքներն իրենց տարածաշրջաններով) առաջնորդանիստ ունենալով Վանաձոր քաղաքը` Սբ. Աստվածածին եկեղեցով, իսկ հետագայում (2005 թ.) առաջնորդանիստ դարձավ Վանաձորի Սբ. Գրիգոր Նարեկացի նորակառույց եկեղեցին։ 1996 թվականից Առաջնորդ նշանակվեց Սեպուհ վարդապետ Չուլջյանը, ով մեկ տարի անց` 1997 թ-ի հունիսին, Գարեգին Ա Հայոց Հայրապետի ձեռամբ օծվում է եպիսկոպոս, իսկ 2012թ-ին մայիսի 17-ին Գարեգին Բ Հայրապետի սրբատառ կոնդակով Սեպուհ Սրբազանին շնորվվեց Արքության պատիվ։
|